خانه / دسته‌بندی نشده / محتوای کتاب های درسی پا به پای زمانه تغییر می کند

محتوای کتاب های درسی پا به پای زمانه تغییر می کند



حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با بیان اینکه تغییر محتوای کتاب های درسی بر اساس ضرورت ها و اقتضائات کشور، علاقه و نیازهای دانش آموز و خانواده ها انجام می شود، اظهار کرد: داستان کوکب خانم و حسنک کجایی مربوط به دوران روستایی و زمانی بود که کشاورزی و دامداری و دامپروری در کشور ما مدرنیته نبود و اینگونه داستان ها در کتاب های درسی جذابیت داشت.
وی ادامه داد: کتاب «تفکر رسانه ای» به عنوان یک ضرورت به کتاب های درسی دانش آموزان متوسطه اضافه شده است زیرا رسانه ها امروز بر زندگی آحاد جامعه غلبه دارد، این رسانه ها و تشخیص واقعیت و کاذب بودن مطالبی که در فضای مجازی منتشر می شود را باید دانش آموز بشناسد و قدرت تجزیه و تحلیل پیدا کند تا هر مساله ای را نپذیرد و در واقع باید دروازه بانی خبر را به دانش آموزان بسپاریم.
وی یادآورشد: با سیاست مخفی سازی برای دانش آموزان موافق نیستیم زیرا باید به عنوان مثال دانش آموز با اهداف و سیاست های صنعتی، هنری، اخلاقی و سیاسی بی بی سی و عروسک باربی و امثال این موضوعات آشنا شوند و تمامی جوانب برای آنها تشریح شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین درباره تصویر کمتر یا بیشتر دختر و پسر در کتاب های درسی توضیح داد: تصویر یکسان دختر و پسر در کتاب های درسی به معنای عدالت جنسیتی نیست بلکه عدالت در حفظ کرامت انسانی است و ایراد به این مساله که چرا تصویر یک دختر روی تریلر کشیده نشده، صحیح نیست زیرا شاید صرفا عده اندکی از زنان از روی تفنن، ضرورت و یا کنجکاوی رانندگی با این وسیله را یاد گرفته باشد زندگی عمومی آحاد جامعه نیست.
محمدیان اضافه کرد: به جای آن، تصویر دختران را در نقش مادر کشیده ایم زیرا در فرهنگ ما نقش کرامتی زن، مادر بودن است و در ادامه می تواند نقش مدیر، تولید کننده، هنرمند و ورزشکار هم داشته باشد که در کتاب درسی به همه این موضوعات اشاره شده است.

** بسیاری از ایرادها به تغییر محتوای کتاب های درسی درست نیست
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص برخی ایرادات به محتوای کتاب های درسی اظهار داشت: مشکل ذره بین و عینک برخی از نگاه کننده ها است و مسائلی که درباره حذف برخی مطالب درباره ایثار و شهادت در کتاب های درسی مطرح می شود، درست نیست.
محمدیان افزود: البته قابل انکار نیست که کتاب های درسی همانند دیگر تولیدات بشری امکان ضعف و نقص داشته باشد به همین جهت است که همواره در سال اول، کتاب های درسی به صورت آزمایشی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و با گرفتن بازخوردها موارد برای سال بعد اصلاح می شود.
وی با بیان اینکه امسال نیز بر اساس نظام آموزشی 3 – 3 – 6 تمامی کتاب های پایه یازدهم جدیدالتالیف است، تصریح کرد: پس از پایان سال تحصیلی، نقاط قوت و ضعف کتاب های درسی این پایه و مسائلی که معلمان با آن مواجه هستند، شناسایی شده و در پژوهشگاه سازمان مطالعات آموزش و پرورش مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی ایرادات از جنس اشکال نبوده بلکه از جنس عیب تراشی و بهانه جویی است، ادامه داد: البته برخی یادآوری ها و نکاتی که درباره کتاب های درسی عنوان می شود نیز سودمند است و ما از نقدهای سازنده استقبال می کنیم.
محمدیان اظهار کرد: در این رابطه گروه منتقدان کتاب های درسی تشکیل شده که این گروه همانند مولفان وظیفه دارند ایراد کتاب های درسی را یادآوری کنند و در مقابل این نقد و بررسی، حق التحقیق دریافت می کنند.

** نقد منصفانه و اصلاح گرایانه درباره کتاب های درسی را می پسندیم
وی با تاکید بر اینکه از نقد، گریزی و گزیری نیست و ما نقد منصفانه و اصلاح گرایانه را می پسندیم اما جامعه علمی و آموزشی نیز عیب جویی طعنه زنانه که قرآن هم آن را نفی کرده را نمی پسندد، بیان داشت: یکهزار و 150 عنوان کتاب درسی وجود دارد و اگر کسی بخواهد انتقادی به برخی مطالب وارد کند باید تمامی این عناوین را مورد پژوهش قرار دهد و اشراف کامل به موضوعات کتاب های درسی داشته باشد تا بتواند نقد درستی ارائه دهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی عنوان می شود نام شخصیتی از کتاب درسی یک پایه تحصیلی حذف شده باید دید آیا در کتاب های دیگر هم نیست و یا اینکه آیا لازم است نام یک فرد چندین بار در کتاب درسی تکرار شود.
محمدیان به ذکر مثال دیگری در این رابطه پرداخت و گفت: به جای عکس میرزای شیرازی در موضوع جنبش تنباکو، تصویر سید جمال الدین اسد آبادی قرار گرفته که این مساله از اول اشتباه بوده و اکنون که این تصویر برداشته شده عده ای به حذف آن انتقاد دارند و یا در موضوع ملی شدن صنعت نفت به جای اینکه تصویر مصدق و کاشانی را داشته باشیم، یک عکس تزئینی گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه یکی از نقدهایی که به آموزش و پرورش وارد می شود، «حافظه محوری» است، یادآور شد: برخی دروس در رویکرد جدید، از یک سند 10 بندی، تنها به چند بند آن اشاره شده و بقیه به عهده دانش آموز گذاشته شده تا به تحقیق در این زمینه بپردازد که این هم از موضوعات مورد انتقاد عده ای بوده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تدوین کتاب درسی را یک مهارت، فن، علم و آشنایی با برنامه ریزی درسی دانست و گفت: برخی کارشناسان پیشنهاد داده اند که مطالب تغییر یافته یا حذف شده کتاب های درسی به صورت پاورقی اشاره شود هر چند این پیشنهاد تا حدودی موثر است اما باید توجه داشت که حداکثر عمر یک کتاب پنج سال است.
محمدیان تصریح کرد: مباحث کتاب های فنی و حرفه ای متناسب با نیاز بازار کار تغییر می کند و مباحث اجتماعی و تاریخی ممکن است امروز وقایع از سال 1320 تا 1357 را مورد تاکید قرار گیرد و بنا بر شرایط و حساسیت موضوعات، حوادث دهه 60 در کتاب های درسی گنجانده شود.

** 138 میلیون نسخه کتاب آماده توزیع در بین دانش آموزان
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اکنون 138 میلیون نسخه کتاب چاپ شده و آماده توزیع در میان دانش آموزان سراسر کشور در پایه های مختلف تحصیلی است.
محمدیان اظهار داشت: در سال تحصیلی پیش رو 280 عنوان کتاب درسی جدید و راهنمای معلم در شاخه نظری(رشته های علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی و معارف اسلامی) و شاخه مهارتی(فنی و حرفه ای و کار دانش) در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می گیرد.
بر اساس آخرین آمار تاکنون حدود 12 میلیون و 700 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی ثبت نام کرده اند.
فراهنگ ** 1883 ** خبرنگار: مریم جلوداران * انتشار: امید غیاثوند



انتهای پیام /*










پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.